اعلان

بعد تصريح "خدامات في البيوت".. هل يواجه تامر أمين مصير تيمور السبكي بالحبس لإهانة أهل الصعيد؟

تامر أمين
تامر أمين

تكررت الأزمات التي ترتبط بتوجيه إهانات لأهل الصعيد في مصر، من خلال إصدار بعض التصريحات غير المسئولة أخرها كان ما أثاره الإعلامي تامر أمين بحديثه عن أسباب الزيادة السكانية في الصعيد، بشكل يوجه إهانة لرجولة ونخوة الصعيدي علي بناته بشكل خاص وأولاده بشكل عام لما يحتويه كلامه لإساءة المرأة الصعيدية التي تلاقي كل التكريم والتبجيل من والدها وليس الإهمال والتهميش والاستغلال، الأمر الذي جعل البعض يدشن هاشتاج لإيقافه من العمل والبعض طالب بحبسه، وتقديم بلاغات للنائب العام ضده وأن بنات الصعيد لا يشحنّ للعمل خدامات في البيوت ويستغلهن أباؤهن، فهل سيلاقي مصير تيمور السبكي بعد الأزمة التي حدثت في عام 2016، وعلي إثرها تم حبسه بتهمة إهانة وسب بنات الصعيد.

تيمور السبكي

يذكر أن تيمور السبكي أدمن صفحة "يوميات زوج مطحون"، عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، والتي تعرف بهجومها على السيدات وتصرفاتها، قد ظهر ببرنامج "ممكن" عبر فضائية "cbc"، ك، وخلال البرنامج قال: "إن ظاهرة الخيانة الزوجية منتشرة بشكل كبير، تصل لنسبة 45% بين سيدات محافظات الصعيد".

الأمر الذي دفع الكثير برفع بلاغات ضده انتهت بالقبض عليه وحبسه بتهمة إهانة نساء الصعيد، وهو نفس ما أعلن منذ قليل مع الإعلامي تامر أمين حيث قرر ائتلاف شباب الصعيد وبعض البرلمانيين تقديم بلاغ للنائب العام ضده، وعلى الرغم من اعتذارتيمور السبكي حينها إلا أن العديد من الشخصيات المشهورة من مخرجين ومؤسسات الدولة في مصر رفضت الاعتذار واعتبرت ما قام به السبكي وسيلة للشهرة من خلال الاتهام اللفظي والصريح للنساء في الصعيد.

وتابع "السبكي" خلال مداخلة هاتفية ببرنامج ممكن على قناة "سي بي سي": "أعتذر ونادم على ما قلته وما فهم بشكل غير صحيح واجتزأ من سياق الحلقة، ونساء الصعيد أطهر وأشرف النساء في جمهورية مصر العربية".

قضت حينها محكمة جنح مركز سوهاج، في عام 2016 بمعاقبة تيمور السبكي، أدمن صفحة "يوميات زوج مطحون" على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، بالحبس سنة مع الشغل، وكفالة ألف جنيه، وتعويض 5001 جنيه، في قضية سب نساء الصعيد.

كانت المحكمة قد نظرت الجنحة المباشرة رقم 5079 لسنة 2016 جنح مركز سوهاج، التي أقامها المحامي عبدالراضي حجازي ضد السبكي، يتهمه فيها بالسب والقذف والتشهير ورمي المحصنات من نساء الصعيد، والتحريض على الفسق والفجور، مؤكدا أنه أقام دعواه لرد اعتبار سيدات مصر، وأن المتهم سب وقذف السيدات على الملأ في برنامج تليفزيوني.

أزمة تامر أمين

بداية الأزمة كانت بتصريح غير مسئول من الإعلامي تامر أمين من خلال برنامجه أخر النهار المذاع علي قناة النهار الفضائية، بقوله إن الأهالي في الريف والصعيد ينجبون الأطفال لا للاتحاق بالتعليم بل للإنفاق عليهم مؤكدا: "نسبة كبيرة في الريف والصعيد بيخلفوا ولاد وبنات، مش علشان يصرفوا عليهم ويخدوا شهادات ويتعلموا ويبقي عندهم فرص عمل إنما بيخلفوهم علشان العيال دي هم اللى يصرفوا على الأب والأم"،

وأضاف: "في أسر كتير أوي بيخلف الولد وأول ما يبقي عنده 5 أو 7 سنين بالكتير يرميه علي ورشة سمكرة أو دوكو أو يبقي فواعلي يشتغل في المعمار المهم يشتغل وإعلاميًا بنسميه الواد بلية صبي الأسطي، فيروح الاسطي يديله 1000 جنيه ياخد الولد الفلوس أخر الشهر يرموهم في حجر أبوه ده الولاد، لو جاله بنت هيغلب أو يدخلها المدرسة لأ، البنات اول ما تبقي 8أو 9 سنين اشحن تشتغل في البيوت وفيه ازمة في الخادمات فبتتشحن للقاهرة أو الإسكندرية".

صعايدة يردون علي تامر أمين

ورد معلقون كثر عبر صفحات خاصة بأهل الصعيد علي مواقع التواصل الاجتماعي علي هذه التصريحات فقال أحدهم: "الراجل الوحيد الصعيدى الى ميقبلش على بنتة تشتغل خدامة اما الشباب يشتغل فى ورشة يشتغل فى بناء عادى الشغل مش عيب" وقال أخر: "بنات واولاد الريف والصعيد..هم أفضل...من امثالك وغيرهم اتربوا علي المبادئ والأصل.. ويعرفوا العيبة الي ما عرفتها يا الي اسمك تامر... يا خسارة علي ناس امثالك في بلد زي مصرنا الغالية.. ازاي الناس دي بتمثل إعلامنا وثقافتنا.. وهي لا تجيد ادب الحديث ..عن اهلنا وناسنا.. فعلا الفقير فقير الأدب والأخلاق يا تامر افندي.. مش فقير المال ... ويسعي في ارض الله تعالى..ليأكلوا من رزقه بالحلال الطيب".

وقالت إحدي الصعيديات: "تيمور السبكي اتكلم علي ستات الصعيد فى2016قلبنا الدنيا عليه واتحبس وانت هيتمسح بيك الأرض اصغرعيل فى الصعيد لو نزلك مصر والله والله مهتقدار تطلع من بيتك تانى". وقالت أخري: "فتحت علي نفسك ابواب جنهم". وقال أحد الصعايدة بصفحة المجتمع السوهاجي: "علي فكره الصعايده مش فقراء والفقراء فينا غني بكرامتهم وعزه نفسه دي حاجه اتربينه عليها طبعا لااسف متعرفهاش انت". وقال أخر: "لا معندناش ستات تشتغل وحتي لو اشتغلت مش اي شغل الست عندنا في الصعيد جوهره". وقال أخر: "مفيش صعيدي

بيعيش علي عرق اولاده وبناته الي بيعمل كده لمواخزه الي شبهك مش الصعايدة اللي بتشغل حريمها خدامات. الصعايدة علماء ووزراء ومهندسين وعلماء دين مش الصعيدي اللي يطلع حريمة تشتغل في البيوت الصعيدي عمره ما قبل علي نفسه انه يشغل مراته او بنته او اخته في الشوارع ولكن بيحفظهم في البيوت وبيتعاملوا معاملة الملكات".

اعتذار تامر أمين

علق تامر أمين علي الأزمة الأخيرة المثارة بسبب تصريحاته عن أهل الصعيد الأمر الذي رأه البعض يسبب إهانة كبيرة لهم، معتذرا عما صدر منه لو فهم خطأ، موضحا أنه لم يقصد الإهانة بشكل عام للصعايدة إنما فئة قليلة مما تتخذ من أبنائها وسيلة لكسب الرزق.

وقال تامر أمين خلال فيديو نشره على مواقع التواصل الاجتماعي وبثته الصفحة الرسمية لقناة النهار: "حبيت أني أعمل الفيديو لأني لقيت حالة من حالات التضخيم والاصطياد في المياه العكر ومحاولات الوقيعة بيني وبين أهل الصعيد والريف فقررت أعمل الفيديو علشان أقطع الطريق عليهم، فيه ناس اقتطعوا فيديو ليصوروا أني بهين الصعايدة، لا أجرؤ أنا ولا غيري على فعل ذلك أو إهانة أهلنا في الصعيد والفلاحين، الصعيد هو فخر مصر وعزة مصر وشرف مصر وأصل مصر ومنه القامات الكبيرة الأدبية والشعرية والسياسية والثقافية والحضارية خارجة من الصعيد".

وتابع: "أنا فلاح من الريف ومن محافظة ريفية ومحدش يهين نفسه، الفيديو الأصلي للحلقة بيتكلم عن فئة قليلة من اللي بتخلف 9 و10 بيعملوا وسيلة لكسب الرزق من ولادهم، فبيشحنوا ولادهم، الفئة اللي بتعمل كده دي اللي بندينها، لكن فيه ناس محترمة جدا أرجوكم بلاش الاصطياد لأن الشعب المصري والصعايدة عندهم وعي، وبقول لقناة الجزيرة بلاش تشوهوا إعلاميي مصر، وصحيح اللي فيه داء مبيبطلوش ودوركم رخيص، وأهلي وبلدي جزمتهم علي راسي من فوق".

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً