اعلان

"كان معاه السكينة وخبط نفسه".. نص التحقيقات مع المتهم بقتل توأمه بكفر الشيخ

المجنى عليه
المجنى عليه

حصلت 'أهل مصر' على نص تحقيقات النيابة مع المتهم بقتل توأمه في قرية الأخماس التابعة لمركز ومحافظة كفر الشيخ، وذلك بعد حدوث مشادة بينهما تطورت لمشاجرة، قام فيها المتهم بتوجيه طعنة نافذة بالقلب لتوأمه، والتي أدت لوفاته داخل العناية المركزة بمستشفى كفر الشيخ العام بعد مكوثه فيها لمدة يومين.

وجاء في نص التحقيقات مع المتهم في تلك القضية إنكاره ارتكابه للجريمة، وأنه كان يدافع عن نفسه فيما قام توأمه بطعن نفسه بالسكين وذلك وفقا لما ذكره المتهم في التحقيقات، وجاء نص التحقيق كالتالي:

'س: ما هو قولك فيما هو منسوب إليك من قتلك المجني عليه طلحة عمدا مع سبق الإصرار والترصد بأن بيت النية وعقدت العزم على قتله بأن أعددت أداة 'سكين' وانتظرت حتى تمكنت منه وما أن فرت به حتى قمت بضربه بتلك الأداة قاصدا من ذلك قتله على النحو المبين بالأوراق؟

ج/ محصلش هو اللي كان معناه السكينة وخبط نفسه.

س: ما قولك فيما هو منسوب إليك من أنك متهم بحياوة سلاح أبيض 'سكين' دون مسوغ قانوني أو مبرر من الضرورة المهنية أو الحرفية؟

ج/ محصلش

س: ما الذي حدث إذا وما هي ظروف ضبط وإحضارك وعرضك علينا؟

ج/ اللي حصل إن مات أخويا بتطلع عليا كلام وبتقول على مراتى إنها.. وكمان بتعمل لي أعمال وبتقول أنا مش هخلي واحدة تعمر معاك في البيت علشان في الأول وفي الآخر الأرض والبيت يكونوا بتوع ولادي، ويوم السبت اللي فات سمعتها عمالة تقول تشتم على مراتي بكلام وحش فأنا روحت لأخويا علشان أعتب عليه وأقول له احنا ملناش غير بعض وبعد كده قولت له لو ملمتش مراتك عن مراتي أنا هزعلها وبعد كده لقيته دخل شقته وطلع تاني وطلع سكينة من بنطلونه لونها أخضر وحاول يضربني بيها وأنا قولت له يا ابني ليه كده احنا هنضيع نفسنا، وفضل يهوش بالسكينة وعورني في دراعي الشمال بيها وبعد كده أنا مسكت إيده علشان أحوش عن نفسي فهو قام ناتش السكينة مرة واحدة وأنا قمت ماسك في دراعه وبزقه عشان ميضربنيش بالسكينة وهو نتش ايده مرة واحدة دخلت في صدره ولما لقيته كده أنا طلعت أجري وأنادي على حد يلحقه وملقتش حد وبعد كده أنا طلبت الإسعاف عشان يجوا ياخدوه وهو ده اللي حصل.

س: متى وأين حدث ذلك؟

ج/ يوم السبت 24-9-2022 حوالي الساعة 5 قبل المغرب في البيت بتاعنا في قرية إسحاقة.

س: من كان يرافقك آنذاك؟

ج/ أنا كنت لوحدي.

س: ومن محدث إصابة المتوفى إلى رحمه مولاه تحديدا؟

ج/ هو كان ماسك السكينة وكان عاوز يضربني بيها وأنا مسكتها فهو شد إيده بالعافية فالسكينة جات في صدره.

س: ما هي بادرة لقائك بالمتوفى إلى رحمه مولاه؟

ج/ أنا روحت له شقته وبقوله يا طلحة ينفع اللي مراتك بتعمله ده قام هو دخل شقته وجاب السكينة وجرى ورايا.

س: وما هي الأفعال المادية التي قام بها المتوفى إلى رحمه مولاه؟

ج/ هو فضل يهوش بالسكينة اللي كانت معاهد ويضرب طوب في باب شقتي.

وجاء في نص تحريات المباحث التي أجريت في مركز شرطة كفر الشيخ، أنه في يوم الخامس والعشرين من شهر سبتمبر من العام الحالي، وبإجراء التحريات السرية الموثوق من صحتها

علاوة على ما تم استقاه من معلومات، فإن التحريات قد أسفرت عن وجود خلافات سابقة ومتكررة بين المجني عليه 'ط. ف. ب. خ'، وشقيقه التوأم المتهم في القضية ويدعى 'م. ف. ب. خ'، إذ تبين أنه في يوم الواقعة وعلى إثر تلك الخلافات حدثت مشادة كلامية بينهما تطورت لمشاجرة.

وأوضحت التحريات أنه أثناء تلك المشاجرة قام على إثرها المتهم بالتعدي على توأمه بالضرب محدثًا به إصابته التي أودت بحياته داخل العناية المركزة بمستشفى كفر الشيخ العام، كما هو مبين بأوراق القضية.

وحُرر محضر بالواقعة يحمل رقم 10308 لسنة 2022 جنح مركز شرطة كفر الشيخ، وأمرت النيابة بمركز شرطة كفر الشيخ بحبس المتهم 4 أيام على ذمة التحقيقات، ثم قرر قاضي التجديدات بمحكمة كفر الشيخ حبس المتهم 15 يوم على ذمة التحقيقات'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً