اعلان

خالد الفايد مطرب ذا فويس المعتزل: بيهددوني علشان اعتزلت الغنا وقربت من ربنا.. "القصة كاملة"

المطرب خالد الفايد مطرب ذا فويس المعتزل
المطرب خالد الفايد مطرب ذا فويس المعتزل

كشف مطرب ذا فويس المعتزل خالد فايد، خلال منشور له عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي 'فيسبوك'، تعرضه لتهديدات على يد أحد المنتجين الفنيين بسبب اعتزاله الغناء، وتقربه إلى الله، مما اضطره إلى الهروب خارج البلاد، بحسب منشوره.

ما تم نشره على الفيس بوك للمطرب خالد الفايد مطرب ذا فويس المعتزل منشور المطرب المعتزل خالد الفايد

خالد الفايد مطرب ذا فويس المعتزل: عايز حد ينقذني

وأرفق خالد الفايد، مطرب ذا فويس المعتزل، في منشوره صور محادثات بينه وبين المنتج الفني عبر تطبيق «واتس أب»، وكتب قائلًا: «هاني طالع بيقول في تصريح إنه مبيهددنيش، وإني طفل عياله وكدا، لا يا بشمهندس هاني أنت هددتني وشتمتني ودوست على كرامتي، لمجرد إني عايز أقرب من ربنا، وأبطل غنا وأصلي، ولما جبت أهلي وجيتلك علشان نحل الموضوع، أنت خيرتني وقولتلي لو عايز عقدك تاخده معنديش مشكلة، ولما قولتلك تمام هات العقد، علّيت صوتك على أهلي اللي كانوا ضيوف عندك، وقولتلهم إنك صارف مليون جنيه عليا».

جانب من المحادثات منشور المطرب المعتزل خال الفايد

وأضاف مطرب ذا فويس المعتزل، في منشوره: «دا والله العظيم كذب وزور، إنت كنت بتديني 600 جنيه كل أسبوع، والله شهيد على الكلام دا، وأنا مش بفتري عليك أبدا، ولا بحب أفتري على حد، وقلت مليون جنيه علشان أنت عارف إني شاب بسيط لا أملك المبلغ دا، وبعد تهديداتك المحامي بتاعك أنا آسف ليه جدا إني هقول كدا، لكني مضطر بجد، وربنا يعلم، كلمني وقال لي هاني هيقوّم عليك حرب، واتخذ إجراءات ضدك، وأنا مش قادر أعمل حاجة معاك لأنك شاب طيب وابن حلال، ومش قادر أضرك، وحاول تتصرف وتشوفلك حل، وأنا رديت على محاميك وقولت له مفيش قدامي غير إني أمشي وأسيب البلد، وبعتلك ناس تتكلم معاك من حبايبك، وأنت مقدّرتش حد، وقلت دي إجراءات وهمشي فيها».

ما تم نشره منشور المطرب المعتزل خال الفايد

وطالب خالد الفايد، مطرب ذا فويس المعتزل، في منشوره، متابعيه بالاطلاع على بعض التهديدات التي تعرض لها، من جانب أحد المنتجين الفنيين، وأن أي شخص يشاهد كلامه عليه أن ينشره على أوسع نطاق حتى يصل صوته إلى من يمكنه أن يتدخل لإنقاذه من تلك التهديدات، قائلًا: «ادخلوا شوفوا الإسكرينات وكمية الإهانة لكرامتي ومعاملته ليا، وشتايمه، وبعد دا كله بيهددني، هو أنا مش هعرف أصلي وأقرب من ربنا، وأبطل ذنوب وأنا في بلدي، ربنا يعلم أنت لو صرفت عليا مليون جنيه، كان زماني معايا عربية وشقة ومتجوز يا عم، لكن أنا ماشوفتش منك ملايين أبدا».

منشورات خالد الفايد

خالد الفايد: تركت أهلي وبلدي وبدافع عن نفسي من الظلم

كما كتب خالد الفايد في منشور له آخر: «الدفاع عن النفس واجب وأنا بدافع عن نفسي، أنا مش بلبس سلاسل ولا ليا في الكلام دا كله، أنا واحد ساب بيته وأهله وحياته كلها، علشان يقدر يصلي ويقرب من ربه، لكن معرفتش أقرب من ربنا في بلدي، وبقت تجيلي تهديدات من هاني محروس وناس من طرفه، بتدخل تكلمني يقولولي هاني محروس هيعمل كذا وكذا وكدا وخللي بالك منه، وكمان الرسالة إللي كان بعتها لأهلي بيقولي القانون بينا، تمام خللي القانون بينا وأنا هسيب ربي بيني وبينك، لو مش في الدنيا هيكون في الآخرة، ولا يظلم ربك أحدا وحسبي الله ونعم الوكيل».

مطرب ذا فويس المعتزل: الرسول الكريم والصحابة جاؤوا لي فى المنام

وأشار خالد الفايد، إلى أنه رأى الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم في المنام، قائلًا: «النبي قال اللي يشوف رؤية حلوة يقولها للي بيحبه، وأنا بحبكم، رأيت النبي صلي الله عليه وسلم في المنام، وكنت معه بجوار الصحابة في وقت نزول الوحي عليه أول مرة، كان بجانبي أبو بكر الصديق، وعلي بن أبي طالب وكان في داخل بيته وبجانبي ورقة بن نوفل».

منشورات خالد الفايد

خالد الفايد: اعتزلت الغناء مرضاة لله تعالى

وكان قد أعلن خالد الفايد، مطرب ذا فويس المعتزل من الغناء، أن قراره نهائي ولا عودة إلى الغناء مرة أخرى، وذلك كنوع من التوبة والعمل الخالص لوجه الله تعالى.

وقال 'الفايد' في تصريحات سابقة لـ'أهل مصر'، أنه لا عودة نهائيا إلى الغناء مهما كانت الأسباب، مشيرا إلى أن عدم الغناء مرة اخرى يأتى فى سياق التوبة إلى الله عز وجل، منوها أنه سيعود إلى محل إقامته بقرية سربو مركز سمسطا ببني سويف.

وأشار إلى أن قرار الاعتزال من الغناء والتقرب إلى الله يأتى منذ قرابة 3 شهور، للعديد من الأسباب الشخصية أولها التوبة الصالحة والتقرب الى الله تعالى والبعد عن كل ما يغضب الله سبحانه وتعالى، وخاصة في ظل الحرمانية التى تتمحور حول الغناء وما به من معصية الله سبحانه وتعالى.

وكان قد كتب المطرب الشاب خالد الفايد، قرار اعتزاله الغناء على صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي 'فيسبوك' قائلًا: '{‏وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ}‏‏ اللهم اجعل توبتي وعملي خالصاً لوجهك الكريم وبعتذر مش هرد علي أي حد يدلني علي طريقه فيه معصية لربنا عز وجل، أرجوكم محدش يقولي غني تاني كفاية بجد.. مش عايز فلوس ولا شهرة ولا علاقات ولا أي سراب من ده كله'، مشيرا إلى أنه سيتجه إلى الإنشاد الدينى والمدح النبوي خلال الفترة المقبلة.

WhatsApp
Telegram