المشرف العام على التحرير داليا عماد

قضايا محاكم الأسرة ×أسبوع.. نهلة: "جوزي شاذ جنسيًا وأهله ضربوني عشان مقولش لحد".. ومروة: "بيقولي ادلعي على صاحبي وخدي منه فلوس"

أهل مصر
صورة ارشيفية
صورة ارشيفية
اعلان

شهدت محاكم الأسرة العديد من قضايا الخلع والطلاق خلال هذا الأسبوع، باختلاف الأسباب والدوافع منها الفكاهي ومنها الجاد، أبطال هذه القصص أشخاصون عاديون مثلنا ولكن كتب لهم القدر أن تسجل أسماءهم في سجلات القضاء.

وترصد "أهل مصر" أغرب القضايا التي طرأت على محكمة الأسرة هذا الأسبوع.

إيناس تطلب الخلع: طردني فى نص الليل وأنا حامل عشان رفضت يدخل عشيقته الشقة

"مكنتش أتخيل إن ممكن يعمل كدا فيا وأنا حامل في الشهر السابع لما اكتشفت إنه بيعرف عليا واحدة واتخانقت معاه لكن هو دافع عنها بشكل مش معقول، وكأنها قلبت دماغه ناحيتي بعد ما كان يتمنى ليا الرضا، وتحملت وقولت هحاول أرجعه ليا تاني لكن ظني خاب لما جاب عشيقته في نص الليل ولما رفضت أدخلها شقتي، طردني وأنا حامل ودخل بيها جوه الشقة وخليت حد من من الجيران وصلني بيت أهلي".. جاءت هذه الكلمات على لسان إيناس وهي تطلب الخلع من زوجها بعد عام ونصف فقط من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

ريم تطلب الخلع: مستفز.. والحوار بينا بقى كله شتيمة

عمري ما كنت أتخيل الأمور توصل لدرجة إني أشتم جوزي في يوم من الأيام لكن هو وصلني لكدا، بطريقته المتخلفة والمستفزة في الحوار، وأنه هو اللي بدأ بالشتيمة الأول ووصلني إني أرد عليه وبقى أسلوب تعامل بينا، وللأسف هو إنسان عديم المشاعر وتقبل إني اشتمه".. جاءت هذه الكلمات على لسان ريم وهي داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد عام ونصف من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

نهلة تطلب الخلع: "جوزي شاذ جنسيًا وأهله ضربوني عشان مقولش لحد"

لم تتخيل نهلة أن السبب وراء جفاء زوجها فى العلاقة الزوجية وابتعاده عنها لفترات طويلة تكاد تصل لشهور، هو أن زوجها يعاني من الشذوذ الجنسي واكتشفت ذلك عندما رأت الرسائل الإباحية والصور بينه وبين أحد الشباب وعلى الفور ذهبت لـ تستغيث بأهله، لتجدالمفاجأة بأن أهله يعلمون ذلك وقاموا بزواجه من أجل المظهر الاجتماعي، وطلبوا منها أن تتقبل العيش بهذا الشكل معه من أجل تربية طفلها الرضيع وسوف يقومون بتلبية جميع احتياجاتها، ولكن رفضت وقررت إخبار أهلها مما جعل أهل زوجها يعتدون عليها بالضرب، لتقف داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد عام ونصف من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

مروة تطلب الخلع: "بيقولي ادلعي على صاحبي وخدي منه فلوس من غير ما يلمسك"

"كنت فاكرة إنه اتجوزني عشان نبني بيت وأسرة مستقرة لكن اتفاجئت إنه متجوزني عشان أجيب له فلوس وكمان يستغل جمالي عشان اضحك على الرجالة، والغريبة إنه عامل نفسه عنده رجولة ونخوة وبييقولي إياك تخلي حد يلمسك آخرك كلام".. جاءت هذه الكلمات على لسان "مروة" وهي داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد 11 شهرا من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

دينا تطلب الخلع: "أمه بتغير عليه مني وبتتخانق معايا كل ما استحمى"

عايشة في بيت أهله من يوم ما اتجوزنا بناءا على طلبه، لأن والدته قاعدة لوحدها ومحدش بيؤنسها بعد اخواته البنات ما اتجوزوا، وانا وافقت وكنت ساكنة في شقة في الدور اللي فوقيها، وبخدمها واساعدها في كل طلباتها عشان متعملش معايا مشاكل لكن كانت بتخترع أسباب عشان الخناق، ولازم كل صبح تتخانق معايا بحجة إني فاتحة الموتور وهيبوظ، وهي في الأساس بتتضايق لما تحس ان حصل علاقة بيني وبين جوزي بس ما بتقولهاش صريحة، لدرجة إنها ممكن تبات معانا"..جاءت هذه الكلمات على لسان دينا وهي داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد 10 شهور من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

إقرأ أيضاً:
اعلان
عاجل
عاجل
أسامة منير يعلن إصابة نجله بكورونا وخضوع باقي الأسرة للعزل المنزلي