اعلان
اعلان

المواد الغذائية المغشوشة.. أبرزها خلط الشاي بمواد البناء.. والدجاج الفاسد في المقدمة

المواد الغذائية المغشوشة - أهل مصر
المواد الغذائية المغشوشة - أهل مصر

المواد الغذائية المغشوشة, أصبحنا نلتمسها بكثرة خلال الساعات الماضية، بعدما تم ضبط مصنع يقلد منتجات غذائية للمصانع المعروفة وبيعها بالأسواق بنفس أكياس وعلب المنتجات الأصلية التي تم غشها باستخدام بودرة منتجات بودرة البلاط ( الجبس والأسمنت الأبيض ).

المواد الغذائية

المواد الغذائية المغشوشة

جاءت الواقعة السابقة في مقدمة انتشار المواد الغذائية المغشوشة، وعلى رأس المنتجات التي تم ضبطها النسكافيه، وشاي العروسة، والبسبوسة، والفانيليا.

وعلق المتابعون على ذلك : 'السوق كله مضروب.. بودرة بلاط لتصنيع منتجات غذائية وأنا أقول النسكافيه طعمه متغير ليه لا بقولك إيه.. متعملش فيها متأثر.. وأنك انضحك عليك.. الطعم كان باين من زمان بقالنا 3 سنين وأكتر النسكافيه والكوفي ميكس زي الزفت'.

المواد الغذائية المغشوشة داخل المطاعم

كشفت سيدة خاضت تجربة فتح مطعم، تفاصيل صادمة عن المواد الغذائية المغشوشة في الأسواق، نتيجة المواد التي أصبحت تحل محل المواد الغير مغشوشة حيث قالت:

'اللي شوفناه من موردين حاولوا يوردوا لنا مواد غذائية بفارق رهيب في الأسعار عن اللي بنجيبه، يخلينا نقلق ونخاف ناكل من برة البيت إلا إذا كان مان بتاعنا أو ثقة'.

وكانت تظن وأسرتها أن الطعام الأكثر أمانا هو الأسماك، خاصة السي فود، او السمك البحري، لكن اكتشفت أن الموردين لديهم أسماك مخلية محرمة دوليا:

'باختصار زبالة صيد شرق آسيا بتيجي غير الأسماك والجمبري وكل السي فود المجمد اللي الحمد لله مكناش بنشتغل فيه' وحاليا بقى عندنا رعب ورفض تام ونفسنا كلنا اتسدت من الأكل بره البيت ولو حتى فول وطعمية أو بطاطس.

اللحوم والدواجن والزيوت

وأشارت السيدة إلى أن المطاعم التي تطهو لحوم ودجاج مجهول المصدر يصل سعر الدجاجة إلى 5 جنيهات وهي ميتة بالطبع تستخدم لطعام الكلاب، وتستخدمها في الكفتة والبرجر والدجاج المقلي، والبيتزا والكريب والحواوشي :

'كل الحاجات دي بلاوي ومجهولة الهوية وبيشتروها جاهزة مجمدة وبكميات كبيرة ومشمهم المصدر المهم انها رخيصة وبتحقق لهم هامش ربح كبير '.

صاحبة مطعم تحذر من الطعام الجاهز

زيوت تتبع جهات معروفة

وعملية التخلص من منتجات المشروع، كشفت لهم أن العديد من المطاعم المعروفة وغير المعروفة تستخدم مواد غذائية مغشوشة بنصف السعر:

' بيلوموه إنه بيستخدم الأصناف الغالية دي، لأنهم بيطبخوا بالزيت المعاد تكريره والطحينة المخلوطة والبهارات والتوابل المغشوشة'.

وتحدثت عن بيع زيت مسرطن المستخدم لشركة معروف استخداماتها في صناعات أخرى، لكن الندوب كان يقول لزوجها انت كده بتبيعه جديد، وكشف أن مطاعم مشهورة تستخدم طرق تكرير الزيت لاستخدامه أطول فترة ممكنة:

'قال لزوجي طريقة تخليه يستخدم الزيت كتير ويعيش معاه كتير لكن احنا الحمد لله مكناش بنقبل على الناس غير اللي نقبله على نفسنا'.

WhatsApp
Telegram
عاجل
عاجل
بايدن: دول عربية مستعدة للاعتراف بإسرائيل