اعلان

الرئيس السيسي: تتجوز عشان تحصل على بطاقة التموين ثقافة موجودة في بلدنا بس

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن هناك بعض الثقافات التي يجب أن يتم مراجعتها في المجتمع المصري ضاربا بمثال على ذلك:' لا يمكن هدي بطاقة تموين تاني لحد بيتجوز، لو بتتجوز ومستني أن الدولة تديك بطاقة تموين انت مش قادر تصرف ازاي يعني، ده كلام مش مضبوط ودي ثقافة تشكلت في وجدان الناس مش موجودة غير في بلدنا احنا'.

وأضاف الرئيس السيسي في كلمته خلال افتتاح مجمع إنتاج البنزين بشركة أسيوط لتكرير البترول بمحافظة أسيوط:' اشتري الحاجة باقل من تمنها واخد الخدمة باقل من تمنها وكمان لما اخلف حد ياكلي عيالي'.

وقال الرئيس السيسي:' مش هدي بطاقة تموين تاني لفردين بس.. أنت مش قادر تصرف ازاى يعنى ده كلام مش مظبوط.. دى ثقافة اتشكلت في وجدان الناس مش موجودة في غير بلدنا احنا بس إننا نشترى الحاجة بأقل من تمنها'.

وافتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي يفتتح صباح اليوم مجمع إنتاج البنزين بشركة أسيوط لتكرير البترول بمحافظة أسيوط بالإضافة إلى عدد من المشروعات التنموية الأخرى في نطاق إقليم الصعيد'.

وصرح المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية أن مجمع أسيوط لإنتاج البنزين يعتبر أحد مشروعات الدولة الإستراتيجية في إطار خطط التنمية صعيد مصر، حيث يعد أكبر مجمع بترولي في الوجه القبلي يهدف لتأمين إمدادات البنزين لأهالي محافظات الصعيد وتوفير تكلفة نقله من معامل التكرير القائمة بالقاهرة والإسكندرية والسويس لمناطق الصعيد المختلفة.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة الأهلي ومازيمبي (0-0) في دوري أبطال إفريقيا (لحظة بلحظة) | خطيرررررررررررررة رضا سليم