اعلان

بعد إعلان نتيجة الثانوية العامة.. مفيدة شيحة للطلاب: متوقفوش حياتكم على رقم

الإعلامية مفيدة شيحة
الإعلامية مفيدة شيحة

وجهت الإعلامية مفيدة شيحة، عدة نصائح لطلاب الثانوية العامة، بالتزامن مع إعلان نتيجة الثانوية العامة، مؤكدة أن المجموع ليس كل شيء.

نتيجة الثانوية العامة

وأضافت مفيدة شيحة، خلال تقديمها لبرنامج 'الستات'، على فضائية 'النهار'، مساء السبت، عن نتيجة الثانوية العامة:'عندنا كمان بيل جيتس مكملش دارستن فى دراسة الحقوق بجامعة هارفارد لانه مكنش حاببها وسابها، واتجه لعالم الحاسوب وبرمجيات الكمبيوتر، اللي خلت منه واحد من أكبر مليارديرات العالم، والطريف انه بعد 30 سنة رجع تاني عشان يكمل دراسته بالكلية وهو سس مايكروسوفت أشهر وأكبر شركة فى العالم لبرمجيات الكمبيوتر'.

إعلان نتيجة الثانوية العامة

وتابعت، في حديثها عن نتيجية الثانوية العامة :'عشان بس الكلام ميكونش تنظير بس، وزير التربية والتعليم نفسه اتكلم في قصة المجاميع دي، وقال ان المجاميع المبالغ فيها في نتيجة الثانوية العامة كانت موجودة في نظام امتحانات الثانوية العامة القديم اللي كان يعتمد على الحفظ والتلقين'.

وأكملت: '' كمان عايزه أقولكم ان الحمد لله في بعض الناس ابتدت تعرف وتفهم ان الثانوية مش هي كل شيء، وبقى في توجه للطلاب انهم بعد الاعدادية يخشوا المدارس التكنولوجيا، اللي هي المستقبل دلوقتي ووظائفها الشركات الكبرى بتدور على اللي دارسين فيها'.

ظهور نتيجة الثانوية العامة

واختتمت حديثها عن نتيجة الثانوية العامة: '' الخلاصة متوقفش حياتك على رقم ومجموع، وخلي التركيز اكتر على حلمك وعايز تبقى ايه.. ودايما حط بدايل، وزي ما قولنالكم على بعض الامثلة في العمل الجاد والاعتراف بعلمهم وانجازاتهم عالميًا، منهم اللي حصل على مجموع مش عالي بالثانوية العامة، ومنهم اللي دخل بما يسمى بكليات القمة ولكنه تميز في مجال آخر'.

وتتصدّر نتيجة الثانوية العامة 2022 محرك البحث 'جوجل' منذ الساعات الأولى من صباح اليوم السبت الموافق 6 أغسطس، بعد تسرب بعض نتائج طلاب الثانوية العامة، وانتشرت نتيجة الثانوية العامة بالاسم ورقم الجلوس عبر مواقع التواصل الاجتماعي. وهو ما رفع من معدلات البحث عنها من قِبل كل بيت بمصر.

نتيجة الثانوية العامة 2022 ظهرت

نتيجة الثانوية العامة 2022 للأوائل أعلنها الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، في صباح اليوم السبت، موضحا نسب نجاح الطلاب في الشعبة العلمية والأدبية، ومؤكدا أن نتيجة الثانوية العامة 2022 ستكون متاحة قبل الساعة 12 ظهرا حيث يتم تفعيل جميع روابط نتيجة الثانوية العامة 2022 تسهيلا على جميع طلاب الثانوية العامة للحصول عليها عبر لينكات سريعة.

وأُعلنت نتيجة الثانوية العامة 2022 اليوم السبت 6 أغسطس 'رسميا'، من خلال إعلان الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، عبر فيديو مُفصل على صفحته الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي 'فيسبوك' وموقع وزارة التربية والتعليم. لكشف أسماء أوائل الثانوية العامة. وعرض نسب نجاح طلبة وطالبات الصف الثالث الثانوية في شعبة علمي 'علوم ورياضيات'، والشعبة الأدبية.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة الهلال والفتح (1-1) في الدوري السعودي (لحظة بلحظة) | ضغط من الهلال