اعلان
اعلان

العلاقات المصرية السعودية.. الرئيس السيسي: «لا تنسوا الفضل بينكم وياريت الكل يخلي باله»

الرئيس عبد الفتاح السيسي
الرئيس عبد الفتاح السيسي

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن مصر تقدر دائما علاقاتها مع الأشقاء ولا تنسى وقفتهم إلى جانبها، ولا يصح إصدار تصريحات سلبية، أو الإساءة للأشقاء.

وقال 'السيسي'، خلال كلمته ضمن خلال فعاليات افتتاح المرحلة الثانية من مشروع 'سايلو فودز'، المذاعة عبر فضائية 'اكسترا نيوز'، اليوم الخميس، إن الدولة تعمل على تحسين ودعم علاقاتها مع الدول المجاورة، متابعًا: 'علاقتنا طيبة بالجميع ودا منهج ماشيين بيه مش النهادرة، دا منذ أن توليت المسؤولية هذا مسار تنتهجه الدولة حتى في الازمات والخلافات الكبيرة، وتصريحتنا كانت منضبطة ومش سلبية'.

وأضاف: 'ميصحش أننا نسيء لأشقئنا وما ننساش وقفة الأشقاء معانا، هو لو في ازمة أطول لساني وأقول كلام مش مظبوط هذا لا يليق أبدًا'، متابعًا: 'بلاش المقالات اللى من النوع ده  أو أي دولة أخرى'.

علاقات مصر مع السعودية

وأوضح الرئيس:' رغم ما يحدث بشأن سد أثيوبيا لم يخرج أى مسئول بالتجاوز فى حق إثيوبيا، فعلى الجميع عدم الإساءة.. لو مش هنبني بلاش نهدم، وعلى الجميع الالتزام، ولو فى تصريح الدولة تصرح به بشكل رسمي، .. ياريت الكل يخلي باله'.

وأكمل: 'أنا هقول فرضية مش موجودة، لو في أزمة، أنا أطول لساني أو أقول كلام مش مظبوط، ده كلام لا يليق أبدا، فين: لا تنسوا الفضل بينكم، وحتى بعض المقالات اللي أشوفها مع أشقائنا في السعودية أو أي دولة أخرى، إحنا حريصين وده توجه دولة وأرجو كلنا نحن مواطنين لا ننساق وراء مواقع تقصد الفتنة بيننا، علاقتنا طيبة بالكل والجميع، وفي أصعب الظروف، حتى لو في خلاف مع دولة شقيقة خلال السنين اللي فاتت نتجاوزها'.

WhatsApp
Telegram