اعلان
اعلان

رفع أولى جلسات محاكمة تامر أمين للقرار

تامر أمين
تامر أمين
كتب : أهل مصر

رفعت محكمة جنح مدينة نصر، جلسة محاكمة الإعلامي الموقوف تامر أمين، في اتهامه بـ الإساءة إلى رجال وسيدات الصعيد، في البرنامج الذي كان يقدمه على شاشة قناة النهار، قبل صدور قرار إيقافه، لإصدار القرار في القضية.بدأت الجلسة في تمام الساعة العاشرة والنصف من صباح اليوم، وطلب دفاع الإعلامي تامر أمين تأجيل القضية لحين النظر في المستندات المقدمة لهيئة المحكمة، كما طلب الاطلاع على الحلقة المقدمة من البرنامج للمحكمة، ووصل عدد من المحامين للمرافعة في القضية وتغيب الإعلامي عن حضور الجلسات.

تنظر محكمة جنح مدينة نصر، اليوم الإثنين، أولى جلسات محاكمة الإعلامي تامر أمين بتهمة سب وقذف الشعب المصري وإهانته لأهل الصعيد.

كان الإعلامي تامر أمين، اعتذر عن إهانته لأهالي الصعيد في برنامجه، وقال في فيديو: أقدم اعتذار واضح وصريح لا لبس فيه لكل أهالينا في الصعيد وفي كل مكان بمصر، اللى زعلانين منى، أنا لا تكابر ولا هآوح، أنا من الناس اللي بتعتذر لما تحس إن الناس زعلانة منها، حتى لو كانت نيتي يعلم بيه ربنا نيتي خير وكان الهدف هو المصلحة العامة.

وأضاف تامر أمين: أنا أكتر حاجة تضايقني في الدنيا إن واحد صعيدي بس أو واحدة صعيدية بس يزعلوا منى، وأنا من أكتر المؤمنين بالصعيد واحترام الصعيد وعزة نفس الصعيد وكرامة الصعيد وأصل الصعيد، صعيد مصر هما أصل مصر اللى طلعولنا الناس المفكرين والأدباء والناس الشريفة المحترمة.

وتابع تامر أمين: والله ما قصدت الإهانة أبدأ، ودي آخر حاجة تسجى على دماغي، وآخر حاجة في الدنيا إن يبقى حد صعيدي وعلان منى، فانا بقول لكل صعيدي وصعيدية جزمتكم على راسي من فوق، وأنا ابنكم وأنا ابن ريف مصر، وبسايبي أساساً من الصعيد مرات أخويا من الصعيد وبتشرف بيه وبالنسب دا.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
لأول مرة.. أهالي الجنود الإسرائيليين الأسرى يجتمعون اليوم مع نتنياهو