المشرف العام على التحرير داليا عماد

محاكم الأسرة في أسبوع.. سحر: رفض يطلع معايا شقتنا ليلة الدخلة.. ومروة: بيقول لى إحمدي ربنا إنى اتجوزتك كمان عايزة ياميش رمضان

أهل مصر
محكمة الأسرة
محكمة الأسرة
اعلان

تشهد محكمة الأسرة العديد من قضايا الخلع والطلاق والنشوز، بأختلاف الاسباب والدوافع، أبطال هذه القصص أشخاص عاديون مثلنا ولكن تعرضوا للمواقف جعلت أسماءهم تكتب فى سجلات القضاء وتنطوى بين الأوراق.

وترصد لكم " أهل مصر " أهم قضايا محكمة الأسرة خلال الأسبوع الماضي.

سحر في دعوى خلع: "رفض يطلع معايا شقتنا ليلة الدخلة.. وأمه قالت لي محسود"

لم تتخيل سحر البالغة من العمر21 عاما، أن تتعرض لمثل هذا الموقف في أول يوم في حياتها الزوجية، اليوم الذي تحلم به كل فتاه لترى لهفة الزوج عليها، ولكن اختلف الوضع هنا مع الزوجة سحر لترى زوجها وهو يرفض أن يطلع معها إلى شقة الزوجية بعد انتهاء الفرح، لتقنعنه والدته وأهله أن يمارس حياته الطبيعية معاها، وأن ما حدث ما هو إلا نظرة وحسد كما فسره الأهالي، وأنها أصبحت زوجته قولا وفعلا، حتى فجاءة ترك البلد وذهب إلى عمله فى الكويت من عام ونصف ولم يهاتفها حتى الآن مما جعلها تقف داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد عام ونصف من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

آمال تطلب الخلع: "بيمارس الرذيلة مع العاهرات في شقق مفروشة.. وطردني في الشارع بمقميص النوم"

لم تتخيل آمال أن أحلامها ستنهار بأكملها بعد الزواج، وبدلا من أن تعيش حياة مستقرة تجد نفسها داخل مستنقع من الجحيم بسبب تصرفات زوجها، التى اكتشفت بعد الزواج أنه مدمن مخدرة، وله علاقات نسائية مع عاهرات، ويريد أن يأخذ راتبها بالكامل من عملها، لترفض وتقوم باستخدام مرتبها في مصروفات المنزل فقط مما يجعله يقوم بطردها عارية من المنزل، ليقوم الجيران بتغطيتها وإيصالها إلى منزل أهلها، مما جعلها تنفر من العيش معه لتقف داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد عام واحد فقط من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

سمر تطلب الخلع: كل صبح يضربنى عشان أنزل أجيب فلوس يشترى أكل وسجاير

"كل صبح يقوم يضرب فيا بكل جبروته عشان يجبرنى أنزل أمسح سلم عمارة أو أغسل سجاد لحد عشان أصرف عليه وأجيب له أكل وسجاير، وهو قاعد فى البيت بحجة انه بيتعب من الشغل وفى الحقيقة هو اتجوزنى عشان يلاقي حد يصرف عليه والله يسامحه أبويا اللى أجبرنى أتجوزه عشان هو يتجوز فى الشقة".. كلمات موجعة نطقت بها سمر وهى داخل محكمة الأسرة بزنانيرى لرفع دعوى خلع من زوجها بعد 4 سنوات من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

سماح تطلب الخلع: "بيمارس الرذيلة في شقتي.. وعشيقته نسيت هدومها تحت السرير"

تجلس سماح داخل محكمة الأسرة بشمال الجيزة على إحدى الكراسي ترتدى فستانا من اللون الكحلى، يظهر الحزن على عينها وكأنها تحمل على كاهلها الكثير من الهموم والمتاعب تنتظر دورها فى الدخول إلى قاضي الأسرة لقص مأساتها مبررة استحالة العيش مع زوجها بقولها" اتجوزنا بعد قصة حب 4 سنين جامعة، كان خدعنى باسم الحب وعلى الرغم من إنى أعلى منه فى المستوى المادى والإجتماعى لكن اقنعت أهلي إننا نتجوز، وفى النهاية ربنا كشف ستره عنه، واكتشفت إنه بيخونى ولقيت كمان هدومها الداخلية تحت السرير، كنت هتجنن.

زينب لقاضي الأسرة: جوزي عنده الإيدز من علاقاته مع الستات

"طول الوقت كنت أنصحه وأقوله ابعد عن طريق الحرام أخرته وحشة، وكان يرد عليه: ربنا يهديني، ويكذب بإنه بطل علاقاته مع الستات، لحد ما ربنا عاقبه وابتلاه بمرض الإيدز، لكن للأسف زي ما هو وأنا بصراحة خوفت على نفسي".. هكذا روت "زينب" من داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد 7 سنوات من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

مروة تطلب الخلع: بيقول لى إحمدي ربنا إنى اتجوزتك كمان عايزة ياميش رمضان

تجلس مروة صاحبة الـ 26 عاما على أحد مقاعد محكمة الأسرة بشمال الجيزة، ترتدى عباءة سوداء وحجابا يغطى رأسها، يظهر الحزن فى عينها، تنتظر دورها فى الدخول إلى قاضى الأسرة لنظر الدعوى الخلع التى أقامتها ضد زوجها بعد مرور عام ونصف من الزواج مبررة ذلك بقولها: "من أول ما اتجوزته وهو حاسس نفسه كتير عليا، وانه لو مكنش اتجوزنى كان زمانى عانس، على الرغم انه أقل منى جدا فى المستوى المادى والإجتماعى، وأهلى فضلوا أكتر من سنة يصرفوا عليا، ولما طلبت منهم انه يسيبوه يصرف عليا ويتحمل المسئولية كان بخيل جدا لدرجة أنه رفض يشترى طلبات رمضان واتعصب عليا لحد ما كرهت العيشة معاه."

نهى تطلب الخلع: لقيت قميص جوزى فى شقة جارتى

"كنت بزور جارتى المطلقة واللى بعتبرها زى أختى وكل أسرار بيتى بحكيها معاها، وعمرى ما توقعت أنها ممكن تخونى هى وأقرب حد ليا جوزى اللى كان بيمثل عليا وبيعمل نفسه مش حابب أنها تدخل فى حياتنا، وأثناء زيارتى ليها قررت أن أوضب ليها الشقة لانها كانت تعبانة وهى رفضت لكن أنا صممت، واتفاجأت بقميص جوزى فى سبت الغسيل اللى مش نضيف، وطلعته و تأكدت أنه هو واللى سألته عليه قال أن واحد صاحبه أخده منه لقيت نفسي بخرج من الاوضة ومسكت القميص رميته فى وشها ونزلت أجرى على بيت أهلى" نطقت بهذه الكلمات نهى وهى داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها مبررة استحالة العشرة معه.