اعلان

عمرو أديب: هتعملوا فيا إيه لو قلت لكم.. الاستحمام بشكل يومى غير مهم طبقا لدراسات أجنبية

عمرو أديب
عمرو أديب
كتب : أهل مصر

علق الإعلامي عمرو أديب، على تناول وسائل الإعلام الغربية أسباب عدم أهمية الاستحمام بصورة يومية، لافتًا إلى أن هذه الوسائل بدأت تتحدث عن أن استخدام 'الدش' بطريقة غريبة من الممكن يؤثر على النظر.

عمرو أديب: الاستحمام بشكل يومي غير مهم

وقال عمرو أديب، خلال تقديم برنامج 'الحكاية'، المذاع على قناة 'إم بي سي مصر': 'لو عملت الموضوع ده هنا، هيقولوا: اضحك علينا عشان منستخدمش مياه كتير، يعني أنت بتستحمى كام يوم وكام مرة، برا جادين دش يوم آه ويوم لا، ونستحمل مع بعض، مش لازم حما كل يوم'.

وتابع عمرو أديب: 'استخدام الدش في لندن ونزول المياه، كان مرتبطًا بوضع العملات المعدنية (ربع جنيه إسترليني)، رغم أن تلك الدول تمتلك كميات بحيرات وأنهار وأمطار، تكفيهم مياه ليوم الدين، تخيل لو قلت دش واحد يكفي.. هتعملوا فيا إيه؟؟ هيقولوا 'يا ندل يا اللي عندك 4 أدشاش في البيت، عاوز تحرمنا من الدش حرام عليك، يا جماعة ده غاز كتير وقيمة فاتورة الغاز كبيرة لأنهم بيستحموا بمياه سخنة'.

الإعلام الغربي يتناول عدم أهمية الاستحمام بشكل يومي

ووجه عمرو أديب، نصيحة للمصريين، خلال البرنامج، بعدم الصرف في احتياجات غير ضرورية، قائلا: 'الأيام الجاية صعبة جدا.. نصيحة ماتصرفش في أي حاجة غير ضرورية.. خليك في التيك كير وخد بالك من استهلاكك كله المايه والغاز والكهرباء والعيش'.

وأكمل عمرو أديب: ' انهارده في دولتين جامدين جدا إيطاليا وفرنسا بيتخانقوا على ٢٢٠ مهاجر.. أنا معنديش أنا مقدرش.. جونسون رئيس الوزراء البريطاني السابق لما كان في مصر بيقولوله المناخ قالهم ممعناش فلوس خالص.. سوناك رئيس الوزراء الجديد قالهم أنا مش هدعم أوكرانيا احنا ممعناش فلوس خالص'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة تشيلسي ضد وست هام (3-0) في الدوري الإنجليزي اليوم (لحظة بلحظة) | استراحة