اعلان

برلماني لوزير التموين: «المخبز بيضرب البطاقات ويروح للتموين عشان ياخد 100 جنيه على الألف رغيف»

النائب عبدالمنعم ووزير التموين
النائب عبدالمنعم ووزير التموين

انتقد النائب عبدالمنعم إمام، عضو مجلس النواب، سياسة وطريقة عمل وسياسية وزارة التموين في حل أزمة رغيف الخبز واستيراد القمح بعد ارتفاع الأسعار الفترة الماضية.

وزير التموين في مجلس النواب اليوم

واشتكى 'إمام'، خلال كلمته في الجلسة العامة اليوم، في فيديو منشور عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي 'فيسبوك'، اليوم الثلاثاء، من حدوث بعض المشاكل على أفران المخابز في مدينة المحلة، قائلًا: 'مدينة زي المحلة مش لاقيين رغيف العيش الطوابير من 5 الفجر لغاية 8 الصبح مفيش عيش والناس مش لاقية تاكل'.

أزمة كبرى تضرب وزارة التموين

وأكمل: 'النهاردة بقينا نسمع عن أن منظومة العيش المستفيدين منها 5 مليون بياخدوا عيش.. المنظومة بتتضرب ومعروف في كل حتة ان موظف التموين يجي له بتاع المخبز بيحسب 1000 رغيف بـ100 جنيه، المخبز بيضرب بطاقات ويروح لبتاع التموين يظبتله الدنيا وياخد 100 جنيه على الألف رغيف'.

وأنهى النائب عبدالمنعم إمام كلمته في مجلس النواب، قائلًا: 'حتى لا يتحول الجدل إلى دجل، مستوى معيشة الفرد هو معيار نجاح او فشل الحكومة، والنهاردة المواطن بقى يصحى أمله النهاردة يبقى زي امبارح مش أسوء'.

وحرص عدد من أعضاء مجلس النواب، على اصطحاب عدد من أرغفة الخبز لقاعة مجلس النواب، خلال مواجهة وزير التموين في مجلس النواب اليوم، للتأكيد على غياب الرقابة على المخابز، مما أدى إلى قلة حجم رغيف الخبز.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً