اعلان

«من حفلة التعذيب لتحية الحيوان حتى حبس الأطباء».. تفاصيل تحقيقات النيابة بقضية «السجود للكلب» (8 حلقات)

الممرض- ضحية السجود للكلب
الممرض- ضحية السجود للكلب

أسدلت محكمة جنح القاهرة الإقتصادية، اليوم السبت، الستار على القضية التي تداولت إعلاميا باسم «السجود للكلب»، بعدما عاقبت الطبيب عمرو خيري، رئيس أقسام العظام بكلية الطب جامعة عين شمس، واثنين آخرين بينهما طبيب، بالحبس سنتين مع الشغل والنفاذ، وغرامة 100 ألف جنيه لكل منهم، على خلفية إدانتهم بإهانة ممرض يبلغ من العمر 55 عاما، والتنمر عليه، ومطالبته بنط الحبل عدة مرات متكررة وإجباره على السجود لكلب يملكه الطبيب، وإلقاء التحية عليه.

فيديو قصير لم يتجاوز 4 دقائق، انتشر بسرعة الصاروخ على منصات السوشيال ميديا، تضمن إهانات لممرض يبلغ من العمر 54 عاما، وإجبار من قبل طبيب وآخرين على السجود لكلب يملكه الطبيب، الذي يشغل منصب رئيس أقسام العظام بكلية الطب جامعة عين شمس، أعقبه ردود أفعال غاضبة من قبل مرتادي التواصل الإجتماعي.

تعيد «أهل مصر» نشر نص تحقيقات النيابة العامة في القضية، والتي انفردت بنشرها عبر بوابتها الإكترونية، على مدار 8 حلقات، استعرضت خلالها أقوال المتهمين وكذلك أقوال المجني عليه.

احتجزوا الممرّض في عيادة خاصة وسبّوه.. أمر إحالة المتهمين بقضية «السجود للكلب» (انفراد بالمستندات1)

في الحلقة الأولى، تضمن أمر إحالة المتهمين إلى المحاكمة، بنود الإتهامات التي ساقتها جهات التحقيق إليهم، والتي شملت ارتكابهم جميعا عدة جرائم منهما احتجاز المجني عليه، عادل سالم سلامة، دون مسوغ قانوني، وتعمد تقييد حريته في الخروج من غرفة الكشف الخاصة بعيادة العظام الكائنة بمستشفى النزهة الدولي محل عملهم، وإرغامه على البقاء فيها على غير إرادته وحالوا بينه وبين مغادرته.

استغربت إن في كلب بـ20 ألف جنيه.. نص أقوال الممرض بقضية «السجود للكلب» (مستندات 2)

وخلال الحلقة الثانية، ذكر المجني عليه، عادل سالم، الممرض الذي تعرض للتنمر والإهانة والضرب على يد المتهمين الثلاثة، أن الفيديو تم تصويره في مستشفى النزهة الدولي بعيادة العظام بالدور الأرضي.

قال المجني عليه خلال التحقيقات: «الدكتور عمرو دائما زعلان وحزين وانه اشتري كلب جديد بدل اللي مات بعشرين ألف جنيه، فكنت بتكلم مع الدكتور معتز بحسن نية إن أنا مستغرب ان فيه كلب بالمبلغ دا وإنه زيه زي كلاب الشارع اللي بنربيها عندنا في البلد».

«ذلوني وكنت خايف على أكل عيشي».. ضحية السجود للكلب يكشف سبب إجباره على تصوير الفيديو (مستندات 3)وتناولت الحلقة الثالثة، تفاصيل حفلة التعذيب التي تعرض لها الممرض، عادل سالم، على يد المحكوم عليهم الثلاثة، حيث قال المجني عليه «لما دكتور معتز قفل الباب، الدكتور عمرو بدأ يوجه ليا اللوم إن أنا إزاى أتكلم على الكلب بتاعه، وأنا رديت عليه إنى كنت بهزر، وفي الوقت ده قرر أنه يعاقبني وطلب مني إنى أعمل الأفعال التي ظهرت في الفيديو.

تابع المجني عليه قائلا: « أنا لقيتهم جايبين سلك كهرباء طويل ماسك طرفيه الدكتور معتز والسكرتير عمرو وعاوزني أنط من فوقيه، أتارى الدكتور عمرو كان بيصور».

أضاف الممرض في أقواله 'معرفش هما كانوا ممكن يعملوا إيه وأنا كنت خايف على أكل عيشي خصوصا إن الدكتور عمرو كان ماسك في إيده عصايا وبيهددني بيها ولما مكنتش بكمل كان بيضربني'.

«ابتزوني بصورة لبنت عمتي بالمايوه».. نص أقوال الطبيب المتهم الرئيسي بقضية «السجود للكلب» (مستندات 4)

أما الحلقة الرابعة، فنشرت «أهل مصر» نص أقوال الطبيب عمرو خيري، المتهم الرئيسي في واقعة التنمر بالممرض، وجاء فيها على لسانه « الممرض كان بيجيلي البيت أحيانا وفي مرة شاف الكلب بتاعي وقعد يلعب معاه، ولما الكلب بتاعي مات أنا حزنت عليه جدا، ولما عادل شافني حزين قالي أنت حزين ليه قولتله عشان الكلب مات، وابتدي يهزر معايا ويمزح على حزني علي الكلب، وفي مرة كان هو عندي في المكتب وعادل قعد يهزر معايا ويقولي أنت لسه حزين علي الكلب».

وعن كيفية القبض عليه، ذكر الطبيب عمرو خيري «اللي حصل ان كريم جوز بنتي وانا عند اهله في البيت لقيته بيقولي في شرطة عيزاك برة وخرجت لهم وعرفت ان هما محتجزين بناتي في القسم وخدوني معاهم على القسم».

وتابع المتهم الرئيسي في الواقعة موضحا «أنا ماحتجزتوش وهو كان يقدر يخرج في أى وقت، ودا كلام كان في نطاق الهزار وأنا ماكنش قصدي اشتمه انا كنت بهزر معاه».

«الدكتور معتز كان عايز يكتفني واقترح انهم يكهربوني».. ممرض «السجود للكلب» يروي مشاهد تعذيبه (مستندات 5)وعبر الحلقة الخامسة من التحقيقات، روى الممرض جزءًا آخر من حفلة التعذيب، حيث قال المجني عليه: 'مكنتش قادر أرد الاعتداء علشان خايف على أكل عيشي وعايز موقف يعدي وخلاص، وهما كانوا بينفذوا تعليمات الدكتور عمرو وبيساعدوه في الموضوع ده علشان أتعاقب على الكلام اللى أنا قلته على الكلب'.وأشار المجني عليه إلى أنه بالفعل قام بنط الحبل، لافتا «الدكتور معتز جه بالحبل وكان عايز يكتفني واقترح انهم يكهربوني».

«كنت مستعد أعمل أى حاجة علشان مسجدش لكلب».. نص أقوال الممرض «عم عادل» في تحقيقات السجود للكلب (مستندات 6)

واستعرضت الحلقة السادسة، باقي أقوال المجني عليه، حيث أشار أمام النيابة قائلا 'حسيت إن الموضوع بدأ يتاخد على محمل الجد، خصوصا علشان بدأت أحس انهم بيصوروني، وابتدوا يطلبوا مني حاجات تانية ودكتور عمرو قالي انه مش هيسامحني غير لما أسجد للكلب بتاعه'.

'الدكتور عمرو طلب مني إنى اسجد سجدتين للكلب بتاعه زى ما ظهر في الفيديو وقال الله أكبر واسجد للكلب'، اتهام واضح وصريح جاء على لسان المجني عليه، خلال التحقيقات، ضد المتهم الرئيسي في القضية، الدكتور عمرو خيري.

ذكر المجني عليه أمام النيابة العامة «أنا استغربت طلبه جدا، ورفضت انى اعمل كدة خصوصا انه مسلم وعارف يعني إيه انى اسجد لغير الله، وان الطلب ده ابتدى يبقى مؤذي نفسيا ليا وحاولت أخرج بره الأوضة بس معتز كان قافل الباب».

«أنا مسلم وحجيت واعتمرت».. كيف دافع الدكتور عمرو خيري عن نفسه في تحقيقات «السجود للكلب»؟ (مستندات 7)

واستعرضت الحلقة السابعة، مبررات الدكتور عمرو خيري، أمام المحقق، مشيرا في أقواله «قعدت أهزر معاه بالكلام اللى قولت عليه قبل كده، قولنا له لو نطيت عشرين نطة بالحبل من غير ما تقف هنديك خمسين جنيه، وجبنا سلك كهرباء عمرو السكرتير، ومعتز مسك الطرف الآخر وخليناه ينط الحبل، وبعد كده خليته يحيى الكلب، وأنا كمان أديت التحية للكلب بس الكلب مكنش موجود وده كان هزار».

الدكتور أضاف في أقواله «أنا مكنش قصدى أى حاجة ده كان تجاوز لفظي غير مقصود وكنت بهزر معاه وأنا مسلم وحجيت واعتمرت وقبلها كنت لسة مصلي جماعة».

«أنا اللى صورت الممرض».. اعترافات الدكتور عمرو خيرى في تحقيقات السجود للكلب (مستندات 8)

وتناولت الحلقة الثامنة من التحقيقات، باقي اعترافات المتهم الرئيسي في القضية، قائلا «العصايا أنا كنت ماسكها في إيدي، وبهوش بيها عادل عشان كنت بهزر معاه، والسلك الكهربائي معتز كان ماسك طرفه، وعمرو كان ماسك الطرف التاني، وكانوا بيخلوه ينط الحبل من فوق السلك».

أشار في أقواله قائلا: «أنا كنت بصور بالموبايل بتاعي ونوعه سامسونج ولونه أسود، دي كانت لحظة مرح وكنت بصور الحدث كأى حدث بنصور، وبعد ما الفيديو اتنشر أنا قفلت تليفوني لأنى اتضايقت من نشر الفيديو وسلمت التليفون لبنتي».

WhatsApp
Telegram
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة مانشستر يونايتد وبيرنلي (0-0) في الدوري الإنجليزي (لحظة بلحظة) | انطلاق المباراة