اعلان

السيسى عن النمو السكاني: بتعملوا اللي انتوا عاوزينه وتقولولي خلّص؟

 السيسي يفتتح مشروع الفيروز للاستزراع السمكى
السيسي يفتتح مشروع الفيروز للاستزراع السمكى
كتب : أهل مصر

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، حديثه للمواطنين الذين يتساءلون عن جهود الدولة في منظومة التعليم، قائلا " إحنا مسبناش حاجة، إحنا مش سايبين أي مجال إلا ودخلنا فيه، لا تعليم عام أو تعليم جامعي، بس لما تسألني وتقولي طب والتعليم؟ أنا هقولهم طب أخبار تحديد النسل إيه؟

وأضاف " السيسي" خلال افتتاحه مشروع الفيروز للاستزراع السمكي، "هطالبكم وتطالبوني، ولا انتوا تعملوا اللي انتوا عاوزينه وتقولولي خلص، بنشتغل بشكل متوازن مع شكل قضايانا ومشاكلنا وأهدافنا، منقدرش نسيب قطاع ونقول نركز فيه بس".

وتابع: " بالمناسبة مش هتستحملوا كده، كان بيتقال كتير كده، هنصرف كل مواردنا على التعليم بس، كلام ممكن ينجح في حتت تانية بس في تقديري مينجحش في مصر، لو طالبتني بكل شيء، أنا هطلبك بشيء واحد بس، هقولك لو سمحت النمو السكاني أخباره إيه؟" .

وجدير بالذكر أن مشروع الفيروز في شرق بورسعيد يعد الأكبر من نوعه في الشرق الأوسط، ويضيف إنجازاً جديداً لسلسلة الإنجازات التنموية العملاقة التي تشهدها مصر خلال السنوات الأخيرة تحت قيادة الرئيس عبدالفتاح السيسي.

ويوفر مشروع الفيروز للاستزراع السمكي بشرق التفريعة بمحافظة بورسعيد ١٠ آلاف فرصة عمل مباشرة وغير مباشرة في العديد من المهن والتخصصات بهذا المجال، كما يهدف لتقليص الفجوة بين الإنتاج والاستهلاك وتحقيق الاكتفاء الذاتي، والحد من الاستيراد، ويزيد من فرص التصدير إلى الأسواق العربية والأوروبية مما يوفر العملة الصعبة ويدعم الاقتصاد الوطني.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً