اعلان

ناصف ساويرس: «الغرب السبب في مشكلة المناخ وعايزين يستفيدوا منها في حلها»

ناصف ساويرس
ناصف ساويرس

أكد الملياردير المصري ناصف ساويرس، أن مصر جاهزة لإنتاج مشروعات الطاقة الخضراء، وجاهزة للاستثمار في الطاقة النظيفة.

وقال 'ساويرس'، في تصريحات تلفزيونية، إن الظروف مهيّأة لتلك الصناعة لكي تنمو، لكن الاستثمار في قطاع الهيدروجين الأخضر يتطلب وجود دعم حكومي، خاصة في ظل المنافسة القوية مع الأوروبيين والغرب.

وأوضح أنه بدون دعم حكومي لهذه الصناعة الإنتاج لن يغطي التكلفة، لافتًا إلى أن الولايات المتحدة الأمريكية نفذت برنامج وهي دعم جزء من تكلفة إنتاج الهيدروجين الأخضر بحيث يكون سعر المنتج النهائي مقارب لسعر بعد انتاجه.

وأكد أن هذا الأمر شجع الأوروبيين على الاستثمار في أمريكا والحصول على دعم 3 دولار لإنتاج كل كيلو هيدروجين، متابعًا: 'لو تكلفة إنتاج الكيلو 3.5 أو 4 دولار في بلد زي مصر تلاقي لو عملته في مشروع في حتة تانية هتاخد دعم كبير، بس تكلفة إنتاجه هناك أقل من مصر'.

مصانع هيدروجينمصانع هيدروجين أخضر

أزمة الاستثمار بين الغرب وأمريكا في انتاج الهيدروجين

وأضاف: عندنا في مصر يمكن الاستثمار في إنتاج الطاقة المتجددة بسعر منافس جدا بس الدعم خلق منافسة غير متكافئة ودا اللي اتناقش في مؤتمر المناخ في جلاسكو وشرم الشيخ'، مطالبًا: 'لازم الدول في الغرب تساعد دول زي مصر يكون عندها ميزة تنافسية انها تاخذ نفس الدعم اللي بيتعمل هناك، لأن المناخ مشكلة للكوكب كله وليس محلية'.

وتابع: 'اتناقش كل حاجة في مؤتمر المناخ لكن عند التنفيذ مفيش حاجة تم تنفيذها، المشكلة مش في مصر هنا الظروف لهذه الصناعة لكي تنمو، المشكلة أن دول اوروبا او امريكا لازم جزء من الدعم لإنتاج مواد الهيدروجين والأمونيا الزرقاء والخضراء يكون جزء من الاستثمار متاج للخارج'.

وأردف: 'البلاد الغربية والأوروبية هي اللي خلقت مشكلة الانبعاث الكربوني هما اللي خلقو المشكلة وعايزين يستفيدوا منها في حلها، لازم المبادئ اللي اتفقوا عليها في شرم الشيخ تتحط موضع التنفيذ'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً