اعلان

«هو ده اللي خرب البلد».. الرئيس السيسي يكشف عن خطر كبير يهدد الدولة

الرئيس عبد الفتاح السيسي
الرئيس عبد الفتاح السيسي

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن هناك مستشفى تم افتتاحها منذ عامين - رافضًا ذكر اسمها- من تأسيس جمعية أهلية، معقبًا: 'سألت المسئول عنها بالتليفون قولتله عندك ريع ثابت مش مرتبط بتبرعات الناس.. قالي لاء'.

افتتاح مجمع الصناعات الكيماوية بأبورواش

وأضاف السيسي، خلال افتتاح مجمع الصناعات الكيماوية في أبو رواش، اليوم الإثنين، قائلًا: 'قولت له يبقى اللي إنت ماشي فيه ده غلط، مينفعش نعمل مسار منتظم على فرضية غير منتظمة وهى تبرعات الناس ممكن تزيد أو تقل'.

وتابع: 'بكلمه من فترة بقوله أخبارك ايه قالي الظروف بدأت تصعب قولتله التبرعات قلت قالي لاء ولكن حجم الطلب زاد ومنقدرش نقول لحد مش هعالجك دي مستشفى لجمعية خيرية'، مؤكدا أن الصناديق الاستثمارية مسار وفرصة لإيجاد حلول بعيد من موازنة الدولة ودون التأثير عليها'.

واستطرد: 'لما الدكتور مصطفى مدبولي كان وزير إسكان قولتله عندك فلوس ايه قالي 750 مليون جنيه، قولتله أنا مسمعتش'، متابعًا 'النهاردة بالمسار اللي مشينا فيه الصندوق به نصف تريليون جنيه، واحد ممكن يقولي اديهم لينا ناكل بيهم ونمشي بيهم، هو ده اللي خرب البلد دي كلمة اديهم لينا، مفيش اديهم لينا يفضل المسار دا ناجح واعمل مسارات جنبه ناجحة، وميتقلش أن موارد الدولة المصرية لم تستطع تلبية البرنامج'.

قدم رئيس شركة النصر للكيماويات الوسيطة، هدية تذكارية للرئيس عبدالفتاح السيسي كتاب الله ليكون خير حافظا له، وذلك في حفل افتتاح مصنعي الغازات الطبية والصناعية ومحطة توليد الطاقة الثلاثية بمجمع الصناعات الكيماوية بأبورواش بالجيزة، اليوم الإثنين.

وتسلم الرئيس السيسي القرآن الكريم وقبله معربا عن قبوله هذه الهدية الغالية، وفقا لما نقلته فضائية “إكسترا نيوز”، موجها الشكر لجهاز الخدمة الوطنية والعاملين في الكيماويات الوسيطة مؤكد أن مصر تحتاج الكثير من جهدهم للخروج بالمنتجات التي تحتاجها البلاد سواء في موضوع الاسمدة او الكلور مع النمو في محطات المعالجة ومد المستشفيات بالاكسجين.

وافتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي صباح اليوم مصنعي لإنتاج الغازات الطبية والصناعية ومحطة توليد الطاقة الثلاثية بمجمع الصناعات الكيماوية بأبورواش بمحافظة الجيزة.

وتساهم مجمع الصناعات الكيميائية المتوسطة بأبو رواش، فى تغطية احتياجات السوق المحلى من الأكسجين الطبى اللازم للمستشفيات والمراكز الطبية ودعم العديد من المشروعات الإنتاجية كذلك الاستخدامات الصناعية بشركات المنتجات البترولية وصناعة الورق والمنسوجات وعدد من الصناعات الغذائية والدوائية، وقد تم تنفيذ تلك المشروعات بالتعاون مع العديد من الشركات المدنية.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بعد تدشين مركز تكوين.. داعية أزهري يكشف حكم من يشكك في السنة الصحيحة